دانشمندان معتقدند که تحسین کودکان به دلیل استعدادها و توانایی های طبیعی شان ممکن است به یادگیری آنها در آینده آسیب بزند.
چنین تحسین هایی موجب می شود کودکان تصور کنند هوش صفتی پایدار و تغییر ناپذیر است که می تواند جلوی پشتکار کودکان یا انجام فعالیت های یادگیری چالشی را بگیرد.
نقطه مقابل اینگونه تحسین توانایی، تحسین تلاش است:
ارج گذاشتن به کودکان به دلیل تلاش سختی که برای یادگیری و غلبه بر موانع کرده اند.
این نوع ستایش، باورهایی مهلک درباره ثبات هوش ایجاد نمی کند و در عوض کودکان را تشویق می کند تا اهداف یادگیری بلند مدتی تعیین کنند و برای دستیابی به آن سرسختانه بکوشند.
تحسین تلاش، بجای هوش، دانش آموزان را به پشتکار و پایداری در رویارویی با چالش ها ترغیب می کند و حتی لذتشان را از فعالیت های یادگیری محور افزایش می دهد.
از کتاب ( خرده تدریس، آموزه هایی از علم یادگیری)